Trainingskamp Alicante januari 2012

Afgelopen donderdag zijn Leon, Frank, Erik, Jos en nieuwkomer Gerrit Teunis gearriveerd in Alicante waar ze het eerste cycloteam.nl trainingskamp zullen doorbrengen.
Op deze pagina zullen aankomende week hun (fiets)ervaringen terug te lezen zijn.

Donderdag 19 januari

’s morgens vertrek vanaf Eindhoven naar Alicante.

Vanmiddag na het terras nog heerlijk een rondje van 2 uur in het gebied onder Alicante gefietst. Glooiend landschap. Niet zwaar of steil, een stuk van 1 km met 6% was het maximale. Met 65 km een prima start van de trainingstage. Een droog gebied, met veel sinaasappels. Vanavond nam onze gastheer Eef Brand, oud topwielrenner, ons mee naar een goed restaurant. Vlak daarvoor hadden we nog een supermarkt geplunderd en met 2 volle winkelwagens liepen we door het dorp het restaurant in. Je wordt hier als toerist verwend en ’t is spotgoedkoop. Resultaat van de crisis in Spanje?

Terug in ons huisje is’t aardig afgekoeld. Geen verwarming!

Televisie aan….alle Nederlandse zenders. Dit moet een 2e huis van Nederlanders zijn. Pilsje, nootjes en chips. Het gaat nog laat worden. Erik is druk met de route voor morgen. Er liggen een paar mooie heuvels met het nodige klimwerk richting noord-oost. 165 km is de planning. Het zal nog een paar graden warmer worden dan vandaag. We zijn er klaar voor.

Groet, Frank, Leon en de rest.

Vrijdag 20 januari

1e update: 169 km vandaag. De mannen gingen hard. Ruim 29 km/hr. 1575 hm. Jos Kaal en Frank zitten en Erik Reusink en Leon vd Ster staand. Gerrit had een rustig dagje.

2e update (na het eten 🙂 We hebben vandaag een paar stevige klimmen gehad, waarvan ook 1 km met 13%. Hier kwam ik tegen rood aan te zitten en moest Leon en Eric laten gaan. We hebben vrij lang tussen de 600 en 700 hm gefietst en daar was het toch minder warm dan op zeeniveau. Windjackie toch maar weer aangedaan. En een aantal stukken tegenwind gehad, waar Jos de minste problemen mee heeft. Aan het einde beviel de hersteldrank ons goed. Lekker in de zon. Vanavond weer bij Antonio gegeten met live muziek. Met een te volle pens waggelen we terug naar huis. Eric moet als navigator nog even bedenken wat we morgen precies gaan doen. Maandag wordt in ieder geval de koninginnenrit. Ben benieuwd hoe de benen dan zijn.

Zaterdag 21 januari.

Afstand: 206,5 km

Hoogtemeters: 2375

Hoogste punt: 1600 m

Vandaag zijn we vroeg op pad gegaan. Met lange mouwen en beenstukken een 20 km naar een treinstation. Best koud als de zon de zaak nog niet heeft opgewarmd. De reinrit kost 2,5 euro pp. Dit moet subsidie zijn, mede gezien het grote aantal personeel. In een klein uur zaten we in Murcia en daar vandaan op weg naar Sierra de Espuna. Een aanloop waar ook nog wat klimmen en dalen in zat. We moeten een paar keer stoppen voor een volle blaas van Leon, maar vorderen goed. En dan begint een prachtige klim. Goed wegdek, weinig verkeer. Niet te steil. Alleen aan het eind, tussen de sneeuw, zaten stukken 10%. Wat een uitzicht. Leon kan zich moeilijk inhouden, als een jonge hond vliegt ie er een paar keer tussenuit. Voor mij is hoog D2 toch de limiet. Boven de 150 slagen vind ik eigenlijk te veel. Op 5 km voor de top stond ie aan de kant bij een zgn mooi fotopunt. Ik maakte direct gebruik van deze kans en kon even later de bergpunten incasseren. Gerrit en Jos laten het laatste stuk van de klim voor wat het is en dalen meteen af. Bovenop was het echter minder koud dan verwacht. Na wat eten en fotootjes dalen we af. Het duurde even voor we beneden waren. Met nog 100 km te gaan en slechts 3 uur licht begonnen we het wat benauwd te krijgen. Er moest gas gegeven worden. Helaas woei er een stevige wind tegen. Het werd een ploegentijdrit. Eric en Leon zijn goede tijdrijders en ik bevind me dus in goed gezelschap. Vlak voor Murcia halen we Jos en Gerrit in. We komen per ongeluk nog even op een 3 baans snelweg terecht, die in Murcia eindigt. Jos en Gerrit besluiten de trein te pakken. Met Eric en Leon ga ik door. Ik doe veel kopwerk en met nog 20 km te gaan begint’t moeilijk te worden. Leon en Erik hebben er ook last van. Cola? Er is geen dorp in de buurt. Een sinaasappel boomgaard komt op dit moment voorbij. Punderen! We stappen weer op en het gaat weer als een speer. Vlak voor het donker om 18:15 rijden we ons dorp binnen.

Het was een pittige dag, de benen doen pijn. Morgen maar iets rustiger.

Zondag 22 januari

Vandaag weer vroeg op. Terwijl het gisteravond laat was. Om 7:30 zitten we aan het ontbijt. Om 8:30 op de fiets. Het is nog koud. Dus lange mouwen en beenstukken.

De benen voelen weer iets beter. Alleen dat zadel is zo hard en de billen worden gepijnigd.

Om 9:00 sluiten we aan bij een wielervereniging die een wekelijkse ronde van ca 80 km rijden. Het gaat niet hard. Althans, in het begin. Zoals dat vaker gaat wordt de klim naar 500 hm toch weer een afvalrace. Ik heb me voorgenomen om vandaag in het teken van herstel te fietsen. Nauwelijks mogelijk in een klim natuurlijk, maar ik kan ‘m bovenin D2 houden. Leon en Erik houden zich (weer) niet in, en staan boven op ons te wachten. We krijgen een stuk vlak met wind schuin tegen. Kunnen die spanjaarden ook waaier rijden? Laten wij van Cycloteam even zien hou dat moet. Met 45 km/hr gaan kop over kop. Een voor een waaien ze er af. We krijgen nog een klein klimmetje en dan een steile afdaling. Daarna licht afdalen met wind in de rug. Met hoge snelheid vliegen we richting start/finish. De laatste 10 km gaan gelukkig weer heel rustig gezamenlijk. De spanjaarden zijn onder de indruk van die Hollanders. De stoelen worden op straat gezet en er wordt bier en wijn geschonken. Chips en pinda’s. Heel gezellig, ook al verstaan we elkaar nauwelijks. Tony is Nederlander, die hier woont en als tolk fungeert.

Na een dik uur heerlijk in de zon wordt’t tijd om huiswaarts te gaan. Anders is de dag weer voorbij en we willen het veldrijden nog op tv zien.

Morgen wordt een etappe van de Vuelta 2010 met aankomst in Xorret del Cati. Met stevige klimmen.

Vanavond heeft Antonio vis op het programma staan, met als voorafje een vol bord spagetti. Aan eten geen tekort. Ik vrees dat mijn gewicht deze dagen alleen maar toeneemt.

Ik kijk vanaf het teras naar de ondergaande zon. En kan me goed voorstellen dat hier in de omgeving een paar honderd duizend engelsen en nederlanders de winter doorbrengen.

Dagresultaat: 685 hm, 105,6 km.