Transalp 2010 – etappe 3

Stage 3:  Ischgl – Scuol 73,64 km  – 2504 hm

Had ik het er gisteren nog over dat we ‘gelijk’ na de start de lucht in vlogen…nou, vergeleken met vandaag hadden we gisteren nog de tijd om warm te rijden…Het positieve van vandaag…de laatste 35 kilometer waren een ‘eitje’..

Om 0900 klonk in Ischgl het startschot voor de 3e etappe. Na de valpartij van gisteren was het dus even afwachten hoe Chris zijn bed ging uitkomen..Dat ging niet zonder pijn kan ik wel zeggen. Voor de start dus maar eerst even langs de tourdokter om te kijken of we groen licht konden krijgen. Na de schouderbladen ingetaped te hebben en een paardemiddeltje mee te hebben gekregen, mochten we van start gaan. De arts had nog wel even meegegeven dat zeker de afdalingen pijnlijk zullen zijn, ja of we dat nog niet wisten..

Ook vandaag was het vanuit de start gelijk flink bergop richting het dak van de Transalp, de Idjoch op 2737 meter hoogte. Zeker de laatste kilometer was bevreesd vanwege een stijgingspercentage van 19% gemiddeld!!! Na een paar kilometer kwamen we over onze zere benen heen en reden we een gestaag tempo naar boven. Chris zijn vorm was helemaal top en hij kwam een half minuutje voor me boven. Mooie was dat we nu allebei in staat waren om het laatste steile stuk fietsend boven te komen! Iets wat heel veel koppels niet konden..ja, dat klimmen begint een beetje ons ding te worden..

Met een noodvaart vlogen we vervolgens naar beneden, waar we af en toe snelheden van 70 km haalden…en dat over de kiezels en rotsen..ja, je bent dan wel weer blij als je weer beneden bent. Je moet ook constant boven je pedalen hangen om de stootleks tegen te gaan, iets wat we ook niet gewend zijn over zulke lange afdalingen.

Na gisteren een gevaarlijke afdaling te hebben gehad met rotsen en afgronden, werden we nu getrakteerd op een lekkere steile afdaling door het bos waar we van de ene grote wortel en kei naar de andere stuiterden…Weer een mooie ervaring in de pocket!

We trokken vandaag wederom veel op met onze zuiderburen en vanaf 30 kilometer voor de streep hebben we nog even finale gereden! Een kopbeurt van Chris van twee km. over licht oplopend asfalt kan ook de boeken in als een hoogtepuntje..echt iedereen in zijn wiel, inclusief ik zelf, zat te sterven toen de teller de 45 km/u aantikte..en dat op nog geen 2 bar in de bandjes…

Na nog een eindsprintje wisten we als 80e te finishen 4.11 uur. Weer drie plaatsjes geklommen in het klassement, waardoor we na 3 dagen 82e staan. Jammer van de offday de 1e dag, maar we hielden een lekker gevoel over aan deze etappe, al waren we wel weer heel diep gegaan (de foto’s na de aankomst zeggen genoeg..).

Deze keer hadden Stefan en Ramon een prima plekje met een waanzinnig uitzicht over de bergen geregeld. Ook nog eens met stroom, wat gezien het aantal campers ook weer heel mooi was! Vanavond maar weer een keertje spaghetti op. Mooie was dat onze ploegleiders ook nog eventjes tijd voor zich zelf hadden, waardoor ze zelf ook een mooi stukje konden fietsen en mee konden genieten van het prachtige landschap waarin we ons nu bevinden..

Overigens het derde land bereikt. Na de start in Duitsland en een paar mooie etappes in Oostenrijk zijn we nu in het pittoreske plaatsje Scuol, Zwitserland , beland.

Morgen gaan we naar Italie!! Alvast bemoedigend, de eerste 22 kilometer gaan bergop! Here we come!