LCMT 2010 – Etappe 3

Etappe 3 (zaterdag 15 mei 2010)

Volgens de LCMT kenners, stond vandaag de lastige etappe op het programma. Tja, dan moet je niet de avond ervoor met een paar ‘herstelbiertjes’ om twaalf uur uit de ‘kroeg’ komen…

Enige vorm van een kater bij mezelf bespeurend, voelden de benen merkwaardig genoeg toch niet heel slecht aan. Die twaalf uur achter de kiezen was blijkbaar nog niet genoeg. Doordat vandaag gestart werd met een rit in lijn over zo’n 50 kilometer, besloten Râmon en ik om de wegen te scheiden.

Koud aan de start (alhoewel ik het juist verd.mde warm had…de naweeën van een hersteldrankje waarvan ik nog niet hersteld was?), vond de organisatie het blijkbaar leuk om iedereen even lekker op stang te jagen. Vanuit het dal van Houffalize pakten we gelijk een onmogelijke steile, weliswaar asfalt, klim omhoog. Zelf begon ik voor het mooie iets te ver van achteren, maar wist me halverwege de klim bij de eerste te positioneren. Met slechts zes man (waaronder achteraf het volledige podium van de LCMT) pakten we een kloof op het in stukken uiteengevallen peloton. Bijna kokhalzend en een zuurgraad van heb ik jou daar in mijn benen, kwam ik op twee metertjes afstand op de top.  Tja, als je al niet zo’n daler bent, moet je de echte kleppers natuurlijk geen twee meter geven….Na de eerste afdaling, waar ik oh zo mijn best deed om grensverleggend bezig te zijn, werd het gat toch nog groter. Inmiddels werd ik door nog twee bikers ingehaald en op een stukje asfalt kon ik eindelijk weer mijn ding doen en kwamen we weer behoorlijk dichtbij de kopgroep. Uiteindelijk nekte een paar bochtige en rotsige afdalingen me om voorin mee te blijven strijden en besloot ik deze rit in lijn als verloren te beschouwen. Wel weer een goede les geweest en ervaren dat je toch nog harder naar beneden kunt dan je hersenen aangeven…Maar zelfs na een paar Roquefortjes, zie je mij niet van een rotsafdaling van zo’n 45 graden afduiken..

Na zo’n 20 kilometer kwamen we bij een helling waarvan je vooraf zal zeggen dat je daar onmogelijk tegenop kunt fietsen. Vele toerders, die ook vandaag massaal ervoor hadden gekozen om eerder te starten, ploeterden al met de mtb in de hand naar boven. Onder luidde aanmoedigingen van hun, kwam ik zelf als een van de weinigen wel fietsend boven. Zoals me geleerd, met het zadel in de kont…Dat gaf toch wel een kick! Ik, de namaak mtb’er, maar wel bovenkomend…

Na een lastige afdaling kwamen we bij de eerste bevoorradingspost. De toerders moesten massaal lachen dat ik als chrono deelnemer de tijd nam om eventjes een praatje te doen en mijn bidonnetje ging vullen…Ik tekende ook nog even de ‘presentielijst’ af, alwaar ik van de wedstrijdrenners natuurlijk het eerste en vermoedelijk ook enige kruisje was. Achteraf bleek dat ik daar nog voor een top 10 / 15 positie rondreed…Ach, we waren hier om te trainen (en voor de gezelligheid!) en niet om te koersen.

Halverwege de Chrono zat er nog een klimtijdritje van zo’n 6 km. in het parcours. Een groot deel hiervan ging over asfalt en liep niet heel stijl. Op de grote molen, haalde ik zo weer een viertal renners in. Het offroad gebeuren lag me iets minder, zeker omdat het schakelmechanisme ook enigszins aan het stotteren was geslagen.. Ondanks dat toch een mooie derde plek in de langste klimtijdrit van de LCMT achter de latere nummers 1 en 2 in het eindklassement! Een teken voor mezelf dat de vorm bergop best OK is.

Bij de tweede bevoorrading, liet ik toch maar even naar mijn derailleur kijken. Achteraf had ik dit beter niet kunnen doen, want na een half uur te staan blauw bekken en een nieuwe versnellingskabel op de fiets, schakelde mijn bolide nog steeds met twee tandjes tegelijk. Of erger nog, trapte hij door…!

Na gisteren het laatste stuk te hebben doorgereden, was het vandaag het omgekeerde. Na 2,5 dag was nu voor mijn gevoel het beste er wel vanaf en verlangde ik naar een heet bad en daarna een lekker bed. Helaas moesten er nog meer dan 35 km. afgelegd te worden…

Uiteindelijk zijn we er toch gekomen en ook nu was ik na de finish niet helemaal uitgewoond. Deze dagen leefde ik echt op de Sporteff gelletjes en at/dronk er wel  4 of 5 per dag op. Hierdoor kreeg ik blijkbaar toch genoeg brandstof binnen om de motor soepel draaiende te houden.

Bij het afspuiten van mijn fiets, rolde ook de nog immer vlot ogende Râmon het afspuitterrein van het hotel binnen. Hij had er ook weer een mooi ‘tochtje’ van gemaakt. We waren het er beide snel over eens dat dit wel de meest technische etappe van de drie was. Voor beide nou niet helemaal op het lijf gesneden. We waren het er verder over eens om maar eens lekker het zwembad op te zoeken!

Met precies gepast geld, drongen we de poortjes van het zwembad binnen. Niet gelezen hebbende dat het dragen van een badmuts verplicht was….Toen we in het bubbelbad hadden plaatsgenomen en ik net tegen Ramon zei dat er wel erg veel mensen met een badmuts aanwezig waren, werden we door de badmeester gesommeerd om eruit te komen.

Na een beetje onderhandelen, kregen we toch nog twee mutsen en konden we blijven. Een bezoekje aan het Turks stoombad, een korte saunatoer en het bestuderen van een mooie moeder vanuit het bubbelbad, brachten ons weer een uurtje dichterbij de avondmaaltijd.

Alwaar we gisterenavond nog grote praat hadden over de bonte avond die vandaag werd gehouden, hielden we het vanavond bij welgeteld 1 colaatje…De fysieke inspanningen worden duidelijk merkbaar, zich uitend in wallen onder de ogen. Nog eventjes de tas inpakken voor morgen, alwaar de terugreis begint naar Stavelot. Iets voor tienen ging zowel figuurlijk als letterlijk het licht uit.