De Marmotte-week van Robin

Marmote week 2010 van Robin de Regt

Vaujany: 170 km 4000hmvaujany by canyon slx.

Zondagmorgen vroeg eruit. Om 7 uur moesten we aan de start staan van de eerste van de 4 cyclo`s die meetelden voor het eindklassement. Voor deze tocht had ik geen doel. ik wist ook niet wat voor een niveau de tocht was. Na de tubes op spanning te hebben gezet, zijn we naar de startplaats gereden. Halverwege kwam ik tot een vervelende ontdekking. LEK!

Gelijk terug voor mijn reservewiel, helaas was onze verzorgster al op weg naar de eerste col om ons te voorzien van eten en drinken. ik voelde mijn tube en voelde dat er ong. 3/4 bar in de band zat. Voelde aan het ventiel… niet voldoende dichtgedraait. Daar is dus veel lucht langs verloren gegaan. Ik had geen tijd meer te verliezen, dus maar met een half lege tube naar de start gereden. Gelukkig nog net opt ijd aan de start, maar daardoor geen tijd gehad om aan een collega-renner een pomp te vragen. Omdat ik als een van de laatste aankwam stond ik zo rond de 1000e plaats. Het eerste doel was vandaag dus geworden om naar de eerste 200 te rijden.

Na 25km en 51,2 gemiddeld, kwamen we aan bij de eerste klim van de dag: col de gr. serre. Hier ben ik de hele klim bezig geweest om mezelf naar voren te rijden. Boven stond onze verzorgster om bidonnen aan te geven. Helaas kwam het niet in me op om mijn wiel te wisselen, waardoor ik met mijn vrijwel lege achterband bleef rijden.

In de afdaling voelde ik dat ik al teveel had gegeven in het eerste gedeelte. De 2e klim was niet de moeilijkste. De Col de Ornon deze ben ik redelijk bovengekomen. Hierna een afdaling terug naar het stuwmeer van Allemont waar de volgende klim begon: `L Alpe d’Huez via Villard Regulas. Na aan de voet nog een bidon en een gelletje aangenomen te hebben, voelde ik dat het waarschijnlijk de laaste keer was dat ik de verzorgingsauto zou zien. ( die bleef niet langer dan 20 min achter de koploper aanrijden) tijdens de klim kreeg ik het zwaar en werd ingehaald door een grote groep van 20 man waarmee we samen de alpe hebben beklommen. Hier ben ik boven bij de verzorging even gaan eten en drinken.

Na de Alpe hoefden we niet ver af te dalen. We mochten gelijk verder over de Col de Sarenne. Dit bleek een klim te zijn die niet overal was verhard. Kwam die lege achtertube toch nog van pas….! Deze klim was eigenlijk meer geschikt geweest voor de MTB dan voor de racefiets. Er ligt teveel grind en grove stenen.

Na deze te hebben afgedaald, kwam ik weer terug in Bourg. Hierna moest ik naar het 1ste stuwmeer klimmen van Allemont, die ligt op de klim van de Glandon. Vervolgt door de slotklim van de dag. Ik was blij dat ik deze had verkend de vorige dag, waardoor ik mijn krachten wist te sparen op de laaste afdaling en het laatste vlakke stuk. Al met al bleef hij zwaar en heb ik toch nog 5 km moeten afzien. Boven op de top even weer lekker wat gegeten en gedronken. Hopelijk gaat het met de marmotte beter!

met als resultaat: 18e in mij cat. 122 overall in 7h 11mn 26s

pasta na 170 km afzien vaujany by canyon slx.

woensdag:

Vandaag staat Prix des Rousses op het programma. een cyclo van 40 km met maar liefts 1900 hoogtemeters.

Het zag er als volgt uit; Alpe d huez op via Villard naar beneden via het stuwmeer terug naar Vaujany (weer die vervelende klim op) voor deze cyclo had ik tijdens de start maar 1 doel! tijdens mijn red-bull energy drink bekeek ik mijn tegenstanders en zag dat het niet de minste renners waren aan die afgetrainde lichamen en unieke carbon fietsen te zien.

Het doel zou dus zijn: geen laatste worden van deze 201 deelnemers! Na de start voelde mijn benen gelijk zwaar aan, maar dit is altijd weg de eerste 3 km van de alpe, dus zette ik door. Het viel me op dat ik nog door weinig renners werd ingehaald, en moest dus nog steeds rond de 50ste pos. liggen. Na op de top van de Alpe een nieuw persoonlijk record te hebben geplaatst van 53.40 afgedaald naar het stuwmeer aan de volgende klim begonnen. Op deze klim bleef het goed gaan omdat ik me op het laatste deel van de Alpe had gespaard. Hierdoor kwam ik op een eindtijd van 1h 51mn 58s en was deze dag als 31e gefinist. Doel was dus zeker geslaagd!

klaar voor 170 km afzien  by canyon slx.

donderdag:

Eerst een lange training gemaakt van 100 km, daarna startnummer opgehaald voor de marmotte. Na diverse goede uitslagen te hebben gereden deze week, was het helaas toch niet mogelijk om een startnummer te krijgen in het 1ste startvak dat van 1t/m400 loopt. mijn start nummer (kan het erger) 401! Overigens zou de afdaling van de Glandon niet worden meegeteld voor het eindklassement.

zaterdag:

Voelde gezonde spanning in mijn benen en voelde me wel goed. Eenmaal in bourg angekomen probeerde ik maar een gokje te wagen om nog in het 1ste vak binnen te dringen. Na de eerste controle listig te  zijn doorgelopen stond er helaas nog een 2e die mijn passeer actie had opgemerkt en stuurde me terug om het dorp om me in het 2e startvak te zetten. Helaas stond ik hier al ver achteraan in het 2e startvak ong, rond de 2000 plaats. Dan maar hard rijden om voorin te komen. Het eerste vak mocht al om 7.08 starten. Ik kwam pas om 7.16 over de tijdsmat. Had dus een flinke achterstand in te halen. Ik had gehoopt om bij de eerste 500 te finishen. Dat zou dus rond 8.15 u moeten rijden. Op het vlakke kon ik vele rijders inhalen maar, toen we eenmaal op de eerste klim van de dag kwamen reden de renners over de hele breedte en werd het inhalen steeds bemoeilijkt. Op de top had ik al diverse rijdens met een groen startnummer (1ste startvak) ingehaald en stond na 1.34 op de top van de Glandon. Ik voelde dat ik goed op schema lag. De afdaling van de Glandon zou niet worden meegeteld dus heb in deze afdaling voldoende mijn rust gepakt. Zodoende kwamen we terug aan de voet met een man of 20, dat leek een mooi groepje op het vlakke, maar dsneeuw op de galibier by canyon slx.it bleek niet zo, iedere renner wilde zich sparen, zodat een paar keer moest worden gedemareerd om de groep in gang te zetten. Na 10 km lukte dit aardig en kwamen we in een mooi tempo en redelijk op schema aan de voet van de Col d ‘Telegraphe. Omdat ik laat was gestart miste ik dus gelijk onze verzorgingwagen waardoor ik op de top van de telegraphe heb moeten stoppen om mijn bidons te vullen. Ik had nu 1,5 bidon opgedronken. Met de galibier in het zicht ben ik aan mijn eerste gelletje begonnen. Op de galibier m’n ritme lekker kunnen vasthouden, zodat ik zonder al teveel schade aan de afdaling van de Galibier begonnen. Ook na deze afdaling hadden we een grote groep van ong. 50 renners. Deze barste gelijk uiteen op de eerste meters van de alpe. ik had nog een halve bidon water dus het zou krap gaan worden tot de top, in bocht 15 zouden we de eerste keer water krijgen. Ik heb het niet slim angepakt door hier alleen 1 glas water te hebben aangepakt kwam ik na 3 bochten achter, hierdoor ben ik aan mijn halve bidon moeten beginnen en die had ik in 2 bochten op. Zo zat ik in bocht 10 zonder water. het was rt warm op de klim waardoor ik oververhit begon te raken. ten einde raad heb ik mijn hoofd onder een waterval moeten houden om af te koelen. ik vulde hier gelijk mijn bidon maar toen ik hierin keek gooide ik hem toch maar leeg. Een bocht later bleek dat maar goed ook toen ik zag dat er een renner in diezelfde waterval stond te plassen! Nog 2 bochten te gaan voor de volgende drink pauze. Ik bleef te warm, dus ben aan mijn 2e gelletje begonnen en in 1 keer doorgereden naar de bevoorrading. Deze had geen 10 meter later moeten komen. Hier heb ik 2 glazen water op en mijn 2 bidonnen gevuld. Hierna voelde ik weer kracht opkomen zodat ik nog een goede 2e helft heb kunnen rijden op de Alpe met bovenkomst een halve bidon leeg. Maar nog mooier was mijn tijd, waar ik zelf een beetje van schrok. hoewel een slechte tijd op de alpe (rond 1.20) kwam ik op 6h 58 mn 43s binnen met afdaling kwam ik op 7.24. met deze uitslag kwam ik in het klassement uit op de 217e plaats. Dit vond ik een mooie uitslag, en een uitdaging om hem volgend jaar bij de eerste 100 te rijden. Tonnie verbeterde me meteen door alleen te mogen starten wanneer ik bij de eerste 50 zou rijden….. (wordt volgend jaar vevolgd)

zondag La Marmotte 2010:

Grimpee d alpe: tijdrit op alpe d huez. De marmotte deed me nog zeer in mijn benen en begon aan de rit naar de startplaats zonder moraal voor een goeie uitslag. Ik was na een stevige red bull om 9.00 u begonnen aan mijn tijdrit op alpe d huez, en voelde op de eerste bochten dat het nog best lekker ging. Bert dekker liet een aantal mensen lopen on deze daarna weer in te halen. maar nadat ik hem voorbij reed kreeg ik toch veel moraal bij en begon een zeer stevig ritme te pakken. ik reed zo hard ik kon maar voelde toch dat de marmotte zijn sporen had achter gelaten. eenmaal bevengekomen had ik tegen al mijn verwachtingen in een nieuw persoonlijk record gereden. 52.45 min! nierdoor kwam ik op 22e plek in de einduitslag te staan van de 186 starters

hierna hebben we gedouched en zijn naar huis getoerd.

slotklim vaujany by canyon slx.

In het eindklassement van de week kwam ik op de 21 plaats te staan. volgend jaar een top 10 notering? …. volgend jaar zullen we meer weten!